PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Wednesday, September 16, 2009

Meriam Buluh

Kebabooom.. Please dont try this at home.. Danger..

Meriam buluh adalah sejenis mercun buatan sendiri yang popular semasa musim perayaan Hari Raya. Seperti juga mercun yang lain, meriam buluh diharamkan seperti yang termaktub di dalam Akta Bahan Letupan 1957.. Ironinya, semakin ramai kanak-kanak Melayu beralih kepada meriam buluh yang lebih berbahaya sebagai alternatif kepada mercun komersial yang diharamkan oleh kerajaan.

Oleh kerana buluh yang digunakan tumbuh secara semulajadi, ia tidak mempunyai kekuatan yang sekata. Dengan itu tidak terdapat jaminan buluh yang digunakan mampu bertahan dengan letupan yang terhasil, maka ia mampu pecah meletup. Ini menjadikan ia tidak dapat dijangka. Letupan inilah yang merbahaya kerana buluh akan berderai akan terpercik seperti lidi dan selumbar. Itu tak termasuk bahanapi yang mungkin akan terpercik dan menyebabkan kelecuran dan kecacatan kekal pada muka dan anggota badan akibat letupan tadi

Sesetengah orang akan membalut meriam buluh tadi ketat-ketat dengan tiub basikal. Ini dilakukan pada tiga atau empat tempat penting. Antaranya adalah di bahagian muncung, tengah dan pangkal. Selain itu, untuk mengukuhkan lagi balutan itu, buluh itu akan di ikat pula dengan beberapa kali lilitan dawai kasar.

Kesannya, apabila buluh mulai lemah, ia akan remuk sendiri akibat dari kesan menjerut tiub basikal itu sebelum ia sempat meletup. Sekiranya ia meletup sekali pun, kebiasaannya buluh akan meremuk terus kerana jerutan tiub basikal tadi. Dawai itu pula akan menghalang tiub basikal dari meregang banyak sangat dan menghembur serpihan orang sekeliling.
Bagaimanapun ini tidak mengurangkan bahaya melecur terkena api lampu kabaid

p/s teringat masa raya dulu2.. aku pernah gak main meriam buluh ni dulu.. tapi alhamdulillah sbb sampai skrg masih cukup sifat aku, ngeh ngeh ngeh..


23 Catatan pengunjung:

afeezz said...

aku tak penah maen meriam buluh, hatta tgk meriam buluh pon tak penah... kesiannya aku... tp, aku ade mercum bola ni pijal, jom maen...

Hanis said...

pizzz...sekurang2nya hang tau gak main mercun bola....cheq nie tau main mercun POP ajee...huhuhuhuu..tu pon kadang2 baling tak meletup...huhuhu

Atikah said...

Salam pijal...

Meriam buluh... kecik2 dulu selalu dok tgk geng2 laki main meriam buluh... tapi tak pernah main.. yang paling bestnya, main tepi sungai pakat dok lawan ngn kg seberang sapa paling kuat... Tapi tak dak ler pulak yang cedera...

Apeez, cian kat hang tak pernah tgk meriam buluh... tak pa... pijal ada pengalaman... hang p cari buluh, ajak pijal main... he.. he..

Che' Pit said...

salam afeezz,

hmm sian nye ko.. tulah ank bandar.. aku anak kg, merasa lah gak..

Che' Pit said...

salam hanis

ala tak penting pun merasa main meriam buluh ke, mercun ker.. tapi rugi gak tak rasa keseronokannye, ngeh ngeh ngeh..

Che' Pit said...

salam tikah,

haha sama lah dulu.. kitorg berlawan2 tgk meriam saper lagi kuat bunyi..

hmm tikah cheq takut afeezz cari buluh, cheq tak ajak dia main, cheq cemat2 punggung dia sbb janji pelesu dia tu, huhu

Ayah Zain said...

Salam CP,

nice info. teringat kecil2 dulu main meriam buluh. Karbait di masukkan ke dalam buluh, dicucuh api, pummmmmmmmmmmmmmmmmmm !!!***&&& bunyinya. Aduh seronoknya. Masa tu tak ada pulak meriam buluh pecah masa letupan berlaku. Agaknya buluh dulu dengan sekarang lain kot. Buluh dulu memang teramat keras.

Atikah, pengalaman awak tu biasaler masa zaman AZ kecil2 dulu, awak memnag gadis brutel bila berada di tengah2 lelaki ngeh ngeh ngeh (masa zaman AZ tak ada budak pompuan tengok orang main meriam buluh)

- jinggo - said...

..........
sampai sekarang
masih ada parut
meriah buluh meletup...
hari ini - bersumpah - jangan ada sukusakat - main benda ni..........

rezeki said...

Salam pijal,

ingat masa kocik2 dulu, kami punya meriam buluh mobile ngeh,ngeh,ngeh

bawa pakai basikal , jadi mana nk letupkan senang.

handal tak handal masa kocik tu yg org panggil asyik nak menyetan je
ngeh,ngeh,ngeh

Atikah said...

Salam Az...

He.. he... brutal ker? tak ler... tak join main pun... tgk jer... rasa nk tgk kita org p ler... tp dpt tgk dr jauh jer la AZ, dok kena perambat ngan budak2laki... kedukut betul depa tu...

Che' Pit said...

salam AZ,

saja nak mengimbau kenangan zaman budak2 dulu.. ngeh ngeh ngeh..

Che' Pit said...

salam cgu jinggo,

hmm pengalaman byk mengajar..

Che' Pit said...

salam che rezeki,

ngeh ngeh ngeh, hebat tu siap mobile lagi tu..

hehe dah lama tak dgr org kata "asyik nak menyetan jer" ngeh ngeh ngeh.. dolu2 selalu gak dgr

Asnija said...

Salam Pijal,
Pernah tengok tak meriam batang kelapa? Kampung akak famous meriam batang kelapa, adakalanya, satu rumah sampai 3 meriam tu ada, pas tu main serang menyerang, memang berdentum dentam...

Tapi sebab akak anak guru besar kan...so, mercun dan bunga api sopan je...sume yang beli dari kedai...bunga api batang yang kuar macam-macam kaler tu...masa tu, bunga api jenis tu glamer...pernah beli kan anak sebab nostalgia main tu macam best sangat...anak akak kata...boring nye bunga api ni...diorang nak mercun roket baru thrill...tapi pernah sekali adik akak beli mercu bunga api yang macam hari merdeka tu, RM150 sebatang...mas tu dia dapat gaji baru kerja...woii....masa kitorang main, satu kampung tengok...gelemer lagi le...

afeezz said...

pijal, hanis.. jom maen mercun bola, kite baling kat umah cikgu mas...

shami2 said...

Salam Che Pit

Gitu rupanya ma**riam buluh yer..tak pernah nampak..penah dengar jer almaklumlah adik bradik byk pompuan...tak der sesaper yg kuar idea..buat meriam bagai nih..tengok jer..kmi tgok jer org main..kat tepi tingkap tu..bukan tak mampu tapi tak dibiasakan...hehehhe tpi ayah akak sian kut dia beli satu yg kuar macam ayeq pancur siap ajar kitaorang pegang..main gitu..hehehh budak baik..katekan...heheheh

Tapi entah ler aperlah akak nih kurang terujer menda seronok camtu...tgok bole ikut sekali tak mo...Hanis tulun jawap ....

insan pendidik said...

Salam,

Wah, cerita macam pakar meriam je...kat KL tak delah meriam buluh pasal susah nak cari buluh agaknya. Yang ada meriam batang paip/besi. Cara main dan peralatannya berbeza. Cuma kalau cedera tu yang sama semuanya kita hantar ke hospital.

sonata anak kancil said...

tak pernah seumur hidup main meriam buluh...

Che' Pit said...

salam kak nija..

hmm meriam btg kelapa? waa rasanya x pernah kot.. lagi dahsyat org kg akak ni ek..

Che' Pit said...

salam afeezz,

ish ko ni tak baik baling mercun bola kat um ah cikgu mas.. umah dia patut baling bom jer, ngeh ngeh ngeh..

Che' Pit said...

salam kak shami,

hmm ok lah tu.. bagus juga tak dibiasakan.. kalau tak, mesti tak miss nye main mercun tiap2 tahun kan, hehe

Che' Pit said...

salam IP,
ngeh ngeh ngeh, betul tu.. tak kiralah meriam buluh ker, btg kelapa ker, besi ker, yg sama, kalau cedera semua kena g hantar sepital

Che' Pit said...

salam cgu sonata,

hmm peliharalah rekod cgu tu.. jgn cemarkan nya, ngeh ngeh ngeh

 
type='text/javascript'/>