PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, September 6, 2009

MTCP@Penang - KUKAM

KUKAM atau Koperasi Usahawan Kampung terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang. Namanya tidaklah segah nama koperasi2 besar yg lain tapi yang uniknya ialah mereka menjalankan aktiviti yg agak lain berbanding kebiasaannya.. iaitu mengasilkan produk kertas daripada batang pisang..

kami diterangkan cara2 mereka menghasilkan produk tersebut.. Hmm satu pengetahuan baru buat kami.. sebelum ini mmg pernah jumpa produk2 yg dihasilkan daripada batang pisang ni tapi tak pernah sangka dihasilkan dari batang pisang..

mesin yang digunakan serta batang pisang yg telah dimasak.. hmm kuat bau nyer menusuk hidung


peringkat awal proses serta hasil kertas dgn warna asal

antara hasil kraftangan daripada kertas batang pisang


sessi bergambar kenangan dengan pengusaha koperasi


28 Catatan pengunjung:

Atikah said...

Salam pijal...

Kertas dr batang pisang tu cam kertas biasa or ada perbezaannya?

- jinggo - said...

saya amat berminat untk tahu lebih lanjut proses ni....

Che' Pit said...

salam atikah,

ada beza.. struktur dia kasar.. kertas yang dihasilkan tak mcm kertas biasa tu.. mmg khas utk buat kraftangan..

Che' Pit said...

salam jinggo,

sy pun sekadar melawat.. kalau nak tahu lebih lanjut, boleh berhubung sdiri dgn pihak KUKAM tu.. kalau ank, sy cuba dapatkan contact number..

Noor said...

As Salam ..

dik.. nak tanya skit.. lagu yang hang letak nih tajuk apa arr.. & siapa yang nyanyi..

alamak.. komen lari dari tajuk daaa..

ngeh ngeh ngeh..

Che' Pit said...

salam kak noor, lagu bulan poser tu ka?

hmm tu lagu Tompi tajuk Ramadhan datang

cikgu mas said...

salam

yg ku tahu batang pisang ada yg buat gulai,bagi lembu makan.stand bunga telur,lg satu masa abg long ku berkhatan depa duk atas batang pisang,hahaha,....syukur CP wat n3 ni bertambah ilmuku..

Che' Pit said...

salam CM,

hmm haa baru tadi sy dapat tahu ada buat gulai kawah buh batang pisang.. selama ni mmg tak tau pun.. tu pun tahu masa menunggu waktu buka, duk tgk citer shamsul@bazar ramadhan..

ish CM ni tak senonoh tul.. ada ke abg long dia khatan dia duk ngintai!!

ummi humaira said...

kalu di selangor ni,kwn2 ummi ckp depa teringin nk pi kedah , coz nk makan gulai kawah cmpur batang pisang ,sedap . tp ummi sendiri pun tak pernah makan ..

anak dara ummi selalu gak buka blog che pit ni ,semata2 nk dengar lagu kat umah che pit ni .

Che' Pit said...

salam ummi,

hmm tul ke sedap? kat bazar rumah ni ada jual gulai kawah tapi tak tahulaah ada campur btg pisang ke tidak..

hmm lagu Tompi ke yg dia suka tu? Tajuk Ramadhan Datang

Ayah Zain said...

Salam CP,

AZ harap, CP dapat meneruskan N3 -n3 ilmu seperti ini. Barulah cikgu2 mRSM seronok dan kembang.

Ilmu yang dimanfaatkan akan di bawa ke kubur selain daripada sedaqah jariah dan anak yang saleh mendokan ibu bapanya.

Moga CP sentiasa berada dalam rahmat Allah.

Che' Pit said...

salam Ayah Zain,

sy sekadar berkongsi pengalaman.. kalau ada yg memberi manfaat, alhamdulillah..

sonata anak kancil said...

Salam, kertas dari batang pisang? buat kraftangan ape ye? buat kotak2 ke...best nya kalau dapat tengok....ada jual kat mana2 ke...?

Ehhh...banyak soal pulak dah ......nampak beno jakun!!!
tambah ilmu lagik...!TK

Hanis said...

salam,

pijal...cheq pon baru arini tau boleh masak gulai....camne laa rasanye dak? ke dia potong2 campur ngan ikan/ayam/daging/bilis aje..atau depa masak cam gulai umbut kelapa tu...menu nie cheq rasa mai dr seberang laa gaknya..

Che' Pit said...

salam cikgu sonata..

hmm ada gak buat cover kotak.. biasa buat cover utk buku cenderahati.. sebenarnya pernah nampak dan pernah beli hasil produk nye cuma masa tu tak tahu pun yg ia diperbuat daripada btg pisang.. sy tak pandai nak describe mcm ne hasil nyer, hehe..

Che' Pit said...

salam hanis,

hmm yg ni pun cheq tak tau mcm ne dia masuk dlm gulai tu.. hmm ada sesiapa yg boleh bagi bantuan hayat?

Mawar_berduri said...

banyak manfaat pokok pisang nih..dari buah, batang , jantung sampai la ke daun banyak kegunaannya...nanti dah pencen nak tanam pokok pisang la..hihihi..jadi pengusaha pokok pisang..o.k jugak kan ? ..hihihi :P

Kak As. said...

salam pijal,

mai nak habaq bagi.
gulai batang piasang ni memang sedap giler bagi yg reti makan.
kalau yg tak reti makan tak sedaplah . heh,heh,heh.

bahan2:
umbut batang pisang ( boleh dibeli kat market yg siap disiang )
kalau tak kena tebang pokok pisang hat muda tu dan besiang sendiri

awas getah pisang kalau kea baju tak boleh buang dah nohh.

masa nak besiang tu rendam dalam ayaq yg sudah dibubuh kunyit supaya tak keluaq getah yg bertali tali.
heh,heh,heh, penat dah aih dok cerita. ni baru teori, kalau praktikal lagi la penat.
sbb tu beli gulai yg dah siap SENANG kan kan.

celoq batang pisang tu dan toskan.

haaa ni baru boleh di nuat gulai.
adoi penat aih...

masaklah kari dengan daging atau ayam. tapi kari daging @ tulang lebih sedap.

mai la umah,
mak as nak jamu gulai batang pisang. heh,heh,heh... adoi penat melayan selera pijal ni.

Che' Pit said...

salam mawar berduri,

hmm bagus gak tu jadi usahawan pisang.. kata org berbudi pada tanah ni byk kebaikan dan hasil nyer

Che' Pit said...

salam Mak As,

hmm tu dia penerangan.. tapi cheq rasa, cheq kena makan dulu baru cheq faham kot..

Mak As, kalau getah pisang kena baju, boleh buang.. tapi buang baju sekali lah, baru hilang.. buang getah kat baju tu, mmg impossible, ngeh ngeh ngeh..

tapi kan mak, kalau buat gulai pisang ni dgn daging unta che lie? ok dak?

shami2 said...

Salam dek..

Akak rasa.. dek p rasa mama masak..gulai tu dulu..pastu tolong...bg komen nak masuk dalam list menu majlis bulan 12 nih..ker idak....ngeh..ngeh..ngeh..da pandai dah ,...

Che' Pit said...

salam kak shami,

kalau mak as cheq
yg masak, kompem lulus.. leh masuk list menu bln 12 tu..

hehe pandai dah ngeh ngeh ngeh.. welkam to the klab..

azlanlin said...

Dolu-dolu, selalu gak bersama kgkawan gunakan batang pisang utk dibuat rakit dan main dalam parit. Kami jadi kreatif.. nak ngelak drp mak bapak dan tuan tanah empunya 'parit' kesan segala aktiviti kami. Malangnya kulit jd berkilat dan rambut jg coklat sbb mandi air selut... itu di zaman nakal. Itulah salah satu kegunaan 'batang pisang'.. skrg dah d jdkan kertas pulak ek...

Che' Pit said...

salam cikgu azlanlin.

hmm sy dulu kecik2 suka buat pondok kat dlm kebun belakang rumah, guna daun pisang buat atap.. habis larikan pisau masak mak nak potong daun tu.. pastu baju siap basuh esok, panas telinga kena leter dgn mak sbb bergetah baju, takleh hilang.. huhu kenalah pakai baju bergotah2 tu ha..

rezeki said...

salam ,

ada adventures tak jalan raya nk pegi balik pulau ngeh,ngeh,ngeh

Che' Pit said...

salam che rezeki,

masa pergi tu tak perasan sbb tido dlm bas, tapi masa balik tu.. mmg adventure abis lah.. mmg sesuai le dgn nama di sebalik pulau, ngeh ngeh ngeh..

Kak As. said...

salam,

bulan 12 ni kita buat gulai kawah bayang pisang ngn unta noohhh.
tapi Pijal kena tolong tebang pokok pisang na.

tapi kalau kek soromban kono buek masak lomak cili api batang pisang ler. ngeh x3.

memang pokok pisang ni spesis yg istimewa sekali. sbb ju nippon letak gambaq pokok pisang kat duit yen depa.

mak as dah pernah guna duit cap pokok pisang tu dolu dolu.

arigato. konnichiwa. hait.

Che' Pit said...

salam mak as,

berehhhh, kat umah cheq banyak pokok pisang.. nak masak dgn daging unta boleh, masak lomak cili apai pun boleh.. cukup stok btg pisang..

haah ek, agak nye kan dulu nape lah nippon ni admire kat pokok pisang sampai buh kat duit..

 
type='text/javascript'/>