PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Saturday, September 5, 2009

Gambar mikroskopik tentang badan kita

Embrio manusia berusia 6 hari (warna keperangan)

Hujung rambut yang pecah

Salur darah dalam saraf optik

Sel darah merah

Sel kanser paru-paru

Telur/Ovum dengan sel korona

Vilus pada usus kecil



Menakjubkan, Subhanallah..

Gambar mikroskopik tentang badan kita. Tak boleh dilihat dengan mata kasar!
Gambar-gambar berikut telah dirakam menggunakan mikroskop elektron pengimbas (SEM). Saiz mikro organ-organ badan manusia telah diperbesarkan sebanyak lebih kurang 250 000 kali ganda.


22 Catatan pengunjung:

cikgu mas said...

salam pyjarl


sungguh menarik n3 ni,macam dalam kelas biologi pulak,dik hang minat biologi tak masa sekolah??dapat grade berapa ?? habaq mai kt CM ni!!

Che' Pit said...

salam CM,

g pontian ada makan, g shah alam pun ada makan g mekah pun ada pizza, g paris pun sama.. konyang dah, so kat balakong ni takde makan dah.. lainlak, ngeh ngeh ngeh..

hmm cheq paling tak minat bio.. dulu tak amik bio.. kat sains muar amik sains teknikal pastu tukar mrsm jasin pun amik sains gunaan semata2 tak nak amik bio..

Ayah Zain said...

Salam CP,
Hang ex jasin rupanya. amik spm tahun bila?

Che' Pit said...

salam ayah zain,

ngeh ngeh ngeh, kan dah jawab dah masa AZ tanya kat blog AZ aritu.. sy 2nd batch PKP, MRSM Jasin batch 97/98

apiz hensem said...

saya suka biologi, tp disebabkan malas... dpt 5 jer.. 5 markah..

Che' Pit said...

hmm ok lah tu dpt 5 markah dari telur, takde langsung.. syukur seadanya..

sonata anak kancil said...

eeehhhhhh...macam tu rupanye ye....masyaAllah...saya masa sekolah dulu tak kaji seme nya walupun belajar bio...

Che' Pit said...

salam cikgu sonata,

hmm mcm tu lah gamaknyer.. kdg2 tak sangka lak ada yg warna warni.. ada yg nampak cantik jer.. hmm kebesaran Allah..

Atikah said...

Salam pijal...

MasyaAllah... tak sangka no, cam tu ropenya dlm bdn kite... cantik lak gambar2 tu...

Che' Pit said...

salam tikah,

tulah tak sangka kan.. warna warni seindah pelangi lagi rupanyer..

insan pendidik said...

Salam,

sebaik-baik kejadian itu ialah kejadian manusia. Wallahualam.

Che' Pit said...

salam IP,

benar sungguh bagai di kata.. oleh itu kita sebagai manusia janganlah merendahkan martabat kita lebih rendah dari haiwan..

rezeki said...

Salam pijal,
itulah kekuasaan Allah yg mencipta kejadian manusia.
allahuakbar

ummi humaira said...

eh eh cantik nya dlm badan kita,tapi kat perut dikatakan rumah segala penyakit la pula..

Che' Pit said...

salam che rezeki,

begitulah kebesaran Nya.. subhanallah, maha besar Allah

Che' Pit said...

salam ummi..
betul tu, rumah penyakit adalah perut, jadi kita hendaklah sentiasa berhati2 dgn makanan kita.. takut2 termakan sup daging h1n1 yg mcm ummi citer tu, ahaks..

Hanis said...

salam pijal,

cantiknya ciptaanmu Ya Allah

Noor said...

Salam my dear..

bagus2.. lain dari yang lain N3 kali nih.. setelah penat merapik meraban kat umah yg lain.. tetiba terkasima dgn sajian tuan hamba.. Subhanallah.. begitu teliti setiap tubuh badan kita dicipta.. kerdil nya kita ini disisi NYA..

Che' Pit said...

salam Hanis,

yup, begitulah kebesaranNya..

Che' Pit said...

salam Kak Noor,

hmm tulah, lain sikit.. asyik tunjuk makan jer kan.. ni tgk dlm badan lak..

Kak As. said...

salam,

renunglah dengan matahati.
ingtlah pada yang Maha pencipta,
Allah.

kita hamba yang hina.
bagus tazkirah saintifik Pijal ni.
kpo memang anak yg soleh.
syukran.

Che' Pit said...

salam mak as,

terima kasih atas kata@doa mak as tu.. mudah mudahan insyaAllah

 
type='text/javascript'/>