PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, May 10, 2009

Halatuju gerakan koperasi selepas MeCD dibubarkan

Mungkin ramai yang tidak mempunyai kesedaran mengenai gerakan koperasi di Malaysia ini. Mula bertapak di Malaysia pada 1922 iaitu kira-kira 86 tahun yang lepas. Hasrat kerajaan menjadikan sektor koperasi sebagai sektor ke 3 untuk menjana ekonomi, ke arah sumbangan kepada KDNK. Bukan hendak bercerita tentang sejarah koperasi tetapi apa yang menjadi persoalan ialah kemana halatuju gerakan koperasi selepas MeCD dibubarkan?

Sedikit sebanyak mengenai gerakan koperasi di Malaysia disokong oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) atau dahulu dikenali sebagai Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia (JPK), Maktab Kerjasama Malaysia (MKM) sebagai satu-satunya institusi pendidikan untuk gerakan koperasi, ANGKASA, Bank Rakyat dan ribuan koperasi yang berdaftar. MeCD atau Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi adalah badan yang bertangungjawab untuk menjaga hal ehwal keusahawanan Bumiputera dan juga koperasi. Apabila MeCD dibubarkan, seolah-olah peranan usahawan dan koperasi kita tidak penting di mata pemimpin. Untuk koperasi misalnya, memang diakui kurangnya kesedaran orang ramai tetapi apabila adanya MeCD yang menggunakan perkataan Koperasi, sedikit sebanyak dapat mempromosi kepada umum mengenai kewujudan koperasi.
Semalam berlangsung perhimpunan bulanan MeCD yang terakhir di Putrajaya di mana turut dihadiri oleh mantan menteri. Masih tiada kata putus yang dapat diberi berkaitan agensi lain yang bernaung di bawah MeCD sebelumnya selain MARA dan TEKUN. Sedangkan Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) sendiri tidak pasti kemanakah beliau akan dihantar, apatah lagi kami ni yang hanya orang bawahan?

Hemat saya, MeCD penting untuk menjaga kepentingan usahawan bumiputera dan gerakan koperasi dan tidak seharusnya dibubarkan. Meskipun yakin PM ada justifikasi tersendiri, tetapi kenapa perlu dimansuhkan perkara yang boleh membawa kebaikan dan terutama untuk menjaga kepentngan kita sebagai kaum bumiputera. Ini Malaysia, Tanah Melayu, tanah kita, bukan tanah orang asing yang hendak menguasai hak milik ketuanan melayu..

::..Post dari blog lama ku yang akan ditutup, bertarikh 14 April 2009..::

0 Catatan pengunjung:

 
type='text/javascript'/>