PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, May 10, 2009

MECD dibubarkan!!




9 April Kabinet baru telah diumumkan oleh Perdana Menteri kita yang ke 6. MeCD atau Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi telah dibubarkan. Hmm kesian kami ni yang bernaung di bawah kementerian itu.. Hmm nak dijadikan cerita, pada minggu hadapan kami akan menganjurkan Seminar Membangun Kapasiti Wanita Melalui Koperasi bertempat di Hotel Mahkota, Melaka. Sepatutnya Timbalan Menteri MeCD iaitu Datuk Saifuddin Abdullah yang akan merasmikan, tapi beliau telah bertukar ke Kementerian Pengajian Tinggi lak. Hmm yang bestnya, kami tidak tahu sekarang ni kami bernaung di bawah kementerian apa. Menteri MeCD sebelum ini iaitu Datuk Noh Omar telah bertukar portfolio kepada Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani

Apa yang agak mendukacitakan kami kerana bila MeCD dibubarkan, tiada lagi perkataan KOPERASI digunakan untuk kementerian. Hasrat kerajaan untuk menjadikan sektor koperasi ini sebagai sektor ke 3 untuk menjana ekonomi negara seakan-akan tiada kesungguhan. Maaf, bukan hendak mempertikai atau mempersoal kredibiliti atau keputusan PM kita kerana yakin ada justifikasi di atas keputusan beliau. Cuma kami agak terkilan kerana sebagai satu-satunya institusi pendidikan untuk koperasi di Malaysia ini, memang agak sukar untuk kami memberi kesedaran atau pengetahuan tentang faedah dan kelebihan berkoperasi. Hasrat kerajaan agar koperasi dapat memberi sumbangan besar kepada KDNK, Keluaran Dalam Negara Kasar, nampaknya sukar untuk dipenuhi. Buat masa sekarang sumbangan koperasi tak sampai 1% pun, tetapi di negara lain seperti India, Korea, Jepun, Iran, koperasi memainkan peranan penting dan menyumbangkan peratusan yang besar dalam KDNK negara masing-masing.

Apa yang penting? KERJASAMA!!!
Kami tak besar dan kami tak kuat, bila bekerjasama semua jadi mudah!!
::..Post dari blog lama ku yang akan ditutup, bertarikh 10 April 2009..::

0 Catatan pengunjung:

 
type='text/javascript'/>