PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, May 10, 2009

Malaysian Technical Cooperation Programme - MTCP 2008

MTCP merupakan program tahunan yang dianjurkan oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri. Banyak agensi yang diberi peluang untuk melaksanakan program ini temasuk lah maktab kami.. Untuk tahun 2008, maktab diberi 2 program iaitu Certificate in Cooperative Management yang dikendalikan oleh pusat aku iaitu Pusat Pentadbiran, Perundangan dan Kepimpinan (CALL) dan juga Certificate in Cooperative Auditing di bawah kelolaan Pusat Perakaunan dan Kewangan (ACTIF). Ini merupakan program kerjasama antarabangsa dengan negara lain terutama Negara Dunia ke3. Program ini berlangsung selama sebulan.

Di antara peserta-peserta yang hadir pada kali ini datangnya daripada 18 buah negara seperti Nepal, Sri Lanka, Filipina, Indonesia, Solomon Island, Kiribates, Fiji, Mauritius, Thailand, Toga Island, Vietnam, Maghribi, Jordan, Brunei dan beberapa lagi..
Untuk kali ini aku turut diberi amanah oleh Ketua Pusat untuk sama-sama menjayakan program ni. Pelbagai acara, lawatan, kelas yang dianjurkan oleh kami untuk memberi pendedahan kepada mereka


Setelah sebulan bersama kami, akhirnya saat perpisahan tiba. Mereka keberatan untuk meninggalkan kami kerana keramahan dan kemesraan yang kami sajikan sepanjang berada di sini. Air mata turut mengiringi majlis perpisahan. Bagi kami sebagai penyelaras, berakhir sudah segala penat lelah kami untuk memastikan yang terbaik untuk mereka. Alhamdulillah, Ketua Pusat memuji dan mengucap tahniah di atas kejayaaan kami melaksanakan program MTCP ini.

Terdapat banyak suka duka yang aku perolehi. Antaranya melihat gelagat seorang peserta wanita dari Kiribates yang takut untuk menggunakan escalator kerana di negaranya tiada escalator disebabkan faktor kemiskinan dan kemunduran teknologi. Menurutnya di negara mereka bangunan paling tinggi cuma 2 tingkat. Ada juga peserta yang tak berpeluang melihat pelbagai jenis haiwan di negara mereka. Memang pada kita agak lucu dengan senario sebegini tetapi memberi peringatan kepada kita agar bersyukur kerana kita berada di negara yang maju membangun di bawah pimpinan kerajaan kita..

Sesungguhnya peluang mengendalikan program sebegini banyak memberikan pengajaran dan pengalaman. Penat tak usah cerita lah, tapi kepuasan menjayakan nya mengatasi peluh yang menitik. Dan seperti yang diputuskan dalam mesyuarat pusat pada awal Januari lalu, aku diberi penghormatan sekali lagi untuk mengkoordinasikan program MTCP pada tahun ni bersama dengan Biha dan Kak Zu.. InsyaAllah Julai 2009

0 Catatan pengunjung:

 
type='text/javascript'/>