PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, July 26, 2009

My Flora

Hmm sabtu minggu yang lepas aku g ke IKEA dgn member.. so ternampaklah pokok2 bunga yg cute mcm aku ni, haha.. disebabkan harganya murah maka kawan aku tu pun menghasut supaya membeli beberapa utk letak kat rumah.. katanya pokok bagus, mengeluarkan oksigen dan menyerap karbon dioksida yang kita lepaskan.. memandangkan ada betul nya kata2 beliau, maka aku pun terpengaruh untuk membeli pokok2 tersebut untuk diletak dalam rumahku.. Tapi yg lidah jin sebatang tu, aku tak beli.. cilok mak punyer pokok dari kampung, hehe..

p/s aku masih tak dapat buat keputusan samaada nak beli mini fountain atau beli akuarium, bela ikan yg comel mcm aku, haha..

17 Catatan pengunjung:

cikgu mas said...

salam payjarl

oh pokok tu lidah jin namanya...ku panggil lidah biawak,ha,ha..

lidah jin,lidah biawak
lidah buaya,bilanya nak bawak??

che pit,che pit beli akuarium lah bela ikan mas,rindu CM,boleh tengok ikan mas,marah CM boleh renung ikan mas..sejuk hati che pit nanti...tak pun ikan keli..mewakili diri cik lie yg jauh...ha,ha,ha

Che' Pit said...

hmm sesuka hati jer lidah biawak.. liadah biawak mcm lidah biuaya gak ler CM.. hmm nama je bela buaya, tapi lidah buaya n biawak pun tak reti beza dgn lidah jin.. ish2 kesian..

ikan keli? hmm tak pernah buat di org bela ikan keli buh dalam akuarium.. nanti mak cheq dtg, ada lak disembelih buat lauk, huhu..

cikgu mas said...

Che pit...tak pi mana-mana ker hujung minggu ni???..ada jer `gaduh` dgn cikgu ni...bila yer nk dating dgn hanis ambik samad tag?hanis tu pompuan takkan nak tunggu dia offer dulu,pandai-pandailah!!kata bela lidah jin..tu pun cikgu nak ajar!!che pit suka dok rumah jer yer..wat housekeeping???

hiss,jauh berjalan luas pengalaman..ada tau org bela ikan keli dalam akuarium,ikan jaws pun ada...ni lah kata dok dalam tempurung..walaupun tempurung kaca..pi lah kat aquaria KLCC..

Che' Pit said...

Cikgu oh cikgu.. akuaria KLCC tu, sebesar akuarium dia ada,, kita ni akuarium sekecil kotak kasut, mana gaya nak bela ikan jaws bagai tu cikgu..

kalau dah tahu duk dalam tempurung toksahlah nak berangan bagai mcm duk kat akuaria tu.. jangan cm, jangan.. kata org, nak idamkan sesuatu biarlah berpada. jangan terlalu tinggi pasang cita2, nanti jatuh berlepuk, aduh, skit nyer..

kata org ukur baju di badan sdiri tapi minta tlg tailor yg ukurkan.. jangan pepandai nak ukur sdiri, karang senget benget lak baju tu..

Madey said...

wah..rajin nak menanam pokok2..

err..belilah aquarium pijal. bela ikan kelisa, tapi ikan tu..agak cerewet sikit,

nak senang.. bela ikan puyu, haha

Che' Pit said...

salam madey

aku tak menanam, aku membeli yg dah siap di tanam.. aku just siram jer dgn air, haha.. ikan puyu? ala tak kelas ler.. kelisa tu mmg kelasss tapi mahal n leceh.. bela piranha? hmm ada jual tak?

cikgu mas said...

pirahhh hang sazlie.noti tahap gaban...ada jer modal nak lawan cikgu...cikgu ni cikgu tau berdosa kalau melawan..ilmu tak berkat,he,he

Che' Pit said...

mmg betul tak berkat melawan cikgu, tapi bila masa lak cheq belajar dgn cm.. bergurukan cm? kompius cheq lah..

Madey said...

haha..

Pijal. ade ikan kelisa yg murah, tgk pada baka dia.

Boleh dapat dalam harga bawah rm100.

Pirana ada. tapi..susah la nak dapat.

Tapi nak Bela Kelisa, mmg kena labor lebih la sikit. awal2 lagi dah kena beli aquarium besar.

dia mmg cpt membesar.

Kalau Beli perhiasan lain..rasanya tak eprlu aquarium yg besar.

Water filter dia pon..biar host dia power..jadi tak penat ko membasuh aquarium tiap2 minggu. depands on berapa besar Aquarium.

p/s : jgn bagi makan Pallet, air cpt kotor. bagi la cacing beku, 1 pakej br rm2, ade 20 keping cacing beku.

Che' Pit said...

salam Madey

waa banyak ko tahu pasal ikan ek.. aku mmg tak tahu.. tapi aku ingat nak bela ikan kecik2 jer, ikan guppy ker.. mcm comel je tgk dia berenang2.. bila pergi kedai jual ikan, tgk akuarium diorg, memang cantik tapi aku tak reti nak deco mcm tu.. nanti entah apa2 jadi kat akuarium aku, haha..

Hanis said...

salam pijal....

wahhh dah bercucuk tanam nampak gayanye...& sekarang tengah buat pilihan nak bela ikan atau beli air terjun lak....emmm bela ikan tu hanis penah buat..bela ikan mas & mcm2 lg laa...
hanis ade idea...y not beli air terjun yg sederhana saiznya...& letak ikan guppy kat dalam tu...sekurang2nya x de masalah jentik2 sgt... & mungkin boleh hian ngan tumbuhan2 air cam teratai or kiambang tu ke....

Che' Pit said...

hmm hanis,

sederhana mcm ner yer? sy nak buh dalam umah, bukan kat berandar.. tak besar sgt pun hall umah tu..

satu lagi, cheq ni tak pandai nak hias2, mmg tangan tak berseni.. tapi kalau g kedai akuarium tu, tgk depa hias, mak ai, cantik nyer..

Hanis said...

emmm...takpe...nanti2 bila kita free..kita buat rombingan p nilai 3....kita survay2 camne nak...ketua rombongan kita bg kat kanda cheq laaa....ketua shoooopingggg ;-)

Che' Pit said...

hmm kanda tu nak ajak jumpa pun seksa, nak ajak minum pun seksa, nak p shopig kat nilai 3? hmm banjir besar balakong ni nanti kalau jadi realiti, huhu

Hanis said...

ok..kita p naik alphiad kak noor...yg ade stiker tu....apiz hang nak ikut dak?

Madey said...

salam..

Pijal..hehe, mmg aku ade bela ikan, mmg rajin gak..tapi sejak ikan kelisa aku mati..malas dah nak bela..

now..ikan bodo2 je. kalau ade rezeki, nak beli kelisa yg red blood. tapi mahal la plak rm2000K ++

tapi dah minat..tak jadi masalah.

kalau ikan guppy..mmg senang nak jaga, tu bagi cacing kering pon dah cukup.

nak deco tu, kita boleh mintak pendapat pada org kedai tu..nanti dia akan ajar la.

Ikan Guppy tu..takyah besar pon aquarium. beli yg kecik2 je..senang nak pindah2 punya.

*p/s : jgn lupa pasang lampu. mlm2 nampak lagi lawa...

Che' Pit said...

salam madey

waa samapi rm2000++.. aku mmg surrender ler mcm tu.. tu ler, aku selalu tgk kat kedai pets, nak2 yg kat ikano tu, set akuarium siap dgn pump dgn lampu dlm rm100 lebih jer.. oklah tu, mampu ler aku, hehe.. tapi sebenarnya mengapa aku tak beli2 lagi sbb aku tak de tempat nak letak akuarium tu kat umah aku tu.. kalau ada meja, leh gak letak atas meja, takkan nak letak kat lantai, x cantik..

so sebelum aku beli akuarium, aku kena lah beli meja nyer dulu, huhu.. kos lagi..

 
type='text/javascript'/>