PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Saturday, August 29, 2009

MTCP@Kedah - Laksa Beras

Laksa asam, laksa penang, laksa johor, laksa kedah, tu semua kita dah biasa.. Tapi kat Kedah, ada lagi 1 laksa, yg aku sendiri pun baru tahu.. Laksa Beras.. sebab mee dia tu dibuat daripada beras.. Aku berkesempatan untuk mencuba laksa beras tu di kedai Zakaria Laksa Teluk Kechai.. Katanya tak jauh dari Kuala Kedah.. hmm aku pun tak tahu sbb rasa begitu asing di sana walaupun ini kali kedua aku menjejakkan kaki ke Kedah..

hmm beginilah rupa laksa beras yg ku makan.. nampak sama je dgn laksa2 yang lain

Mengenai laksa beras, kuah nye mmg sedap tapi tak tahulah, mungkin sbb aku tak pernah makan laksa beras, aku kurang menyukai mee nya kerana mmg terasa beras.. dalam hati aku, rugi lah sbb kuah nye dah sedap tapi sbb kan mee nya, aku kurang berselera.. tapi aku tetap menghabiskannya.. tak baik membazir.. Hmm tapi bila balik ke hotel, aku singgah ke McDonald dahulu, tapau burger sbb aku rasa tak kenyang, hehe..


hehe McDonald gak yg aku makan akhirnya.. lapar..


30 Catatan pengunjung:

apiz hensem said...

laksa teluk kechai ker?? sedap ler laksa tu, aku penah makan sekali jer... nyam2

Che' Pit said...

lain org lain citarasa.. kuah nye mmg sedap tapi rasa mee dia tu kurang kena dgn tekak aku

Atikah said...

Ya Allah...

bukak jer blog hang cheq nampak laksa... kesukaan ku... terus tertelan air luir.. aduhai...

Che' Pit said...

hehe sabar atikah, sabar..
hmm lama lagi nak buka..

Atikah said...

tu ler pasal, awai lg nie,... tgk laksa hang perutku dah berkeroncong... dugaaan betul ler....

cikgu mas said...

salam..something new

selama ni ku tahu memang laksa diperbuat dari beras,bukan ker???

cooop,coop kt kg jenderam hilir kt sekolah akak ada org jual laksa mee dia pelik sikit,,sangat mengenyangkan..muaklah.agaknya tu lah laksa beras..pas ni nk tanya pakcik tu..

P/s: che pit mmg suka ambik gambar makanan dalam pinggan..pas tu mms kt orang eek..ok gak..

Laksa Buyong Sungai Perak rasa apa pulak yer...hmm laksa Johor i suka sangat..

Che' Pit said...

salam CM,

hmm laksa ni beras ni rasa mee dia tu mmg lain.. mmg ada rasa beras.. can tell the different..

hmm bila masa lak cheq suka mms gambar makanan kat org? cuma kat CM dgn si apizz tu jer yg pernah, seingat cheq lah..

apiz hensem said...

cheq ni klu laksa kurang sikit, tapi balun gak lah klu org dah hidang. klu nak membeli untuk makan sendiri ti, tidak lah...

apiz hensem said...

che pit... maner de ko mms gambar makanan kat aku, gambar kat bukit bendera ade ler...

Che' Pit said...

hmm apiz,

aku rasa ko mmg tak tolak nyer apa org hidang.. balun jer..

hmm ada lah, masa aku bekpes kat hotel kat alor setar tu, kan aku ada mms.. hmm ada lagi pic tu dlm hp aku ni..

sonata anak kancil said...

Pernah gak pegi ke AS ni - tapi tak berani nak makan apa jenis laksa...Sebab? he he he ...segan nak cakap....(tapi tak pe kot...orang Kedah harap tak marah ye....betul ke kuah laksa tu dibuat dari ikan belut...??? bila tahu mcm ni , that's why saya tak makan any type of laksa!!!).

cikgu mas said...

che pit !!! agaknya hphone dia cap ayam jugak kot,tak boleh terima MMS,alahai apizz senasib kite akak memahami..usah ko gundah gulana apa ada pd harta dunia..

Che' Pit said...

salam SAK,

hmm yg tu tak tahulak sy.. muungkin tgk jenis laksa gak kot.. hmm nanti kalau mak as baca ni, leh ar bagi komen yer mak as..

Che' Pit said...

salam CM,

hmm usah nak duk kata org.. hp CM je cap ayam.. hp apiz leh ar terima mms.. cuma dia lupa pasal mms pic makan tu.. hmm dia pun pernah mms cheq ler..

Noor said...

Salam..

laksa beras nie memang terkenal dikalangan org utara.. akak lak semua laksa pun suka.. tapi.. akak suka kat kuah nyer je.. bila makan, rencah2 nyer yang selalu letak lebih.. laksa bleh kira 2/3 urat je..

psst.. dulu2 siap belajar buat laksa johor.. namun.. uwaaa.. biarlah rahsia.. hu hu

Che' Pit said...

salam kak noor,

hmm saya mmg tak tahu pun pasal laksa beras tu.. p sana baru tahu n merasa.. kuah dia mmg sedap ler

hmm teringat kat arwah makcik (adik mak), mmg pandai buat laksa johor.. sedap..

apiz hensem said...

yaaaa che pit.. aku lupa akan sarapan pagi ko tu... nampak menyelerakan.... aku harap ko simpan lagi gambar aku yg tgh wat operation selsema ba alif ba ya tu.. hahahha, klu dah delete pon takpe lah...

Che' Pit said...

hmm tu lah ko pizz,

mmg hobi ko melupakan aku.. ada lagi mms tu aku simpan ler.. aku je tak lupakan ko..

Atikah said...

Salam pijal...

bak kata hang suatu masa dahulu... "MELAYU MUDAH LUPA"...

Che' Pit said...

hmm Atikah,

yg tu cheq kurang pasti apiz tu mmg melayu tulin atau mix mxcm cheq.. sbb tu cheq tak lupa dia sbb cheq melayu campur.. darah kacukan lagi, haha

Atikah said...

ha.. ha... cheq melayu tulin yag tak penah lupa hang nie campuran bugis... kalau cheq salah, cheq pun termasuk MELAYU MUDAH LUPA....

syahbandar87 said...

knp x beli terus.hehe..sy de satu penyakit bang..klu x makan nasi,makan la apa2 pun mmg x kn kenyang pnye.kne nasi jgk.hehe..

Che' Pit said...

salam syahbandar, thanks for coming..

hmm samalah, abg pun boleh tahan dlm 2 hari je kot tak makan nasi.. pastu mesti nak gak nasi.. perut melayu le katakan (walaupun melayu kacukan, hahaha)

Che' Pit said...

salam atikah,

hmm kalau buat silap, tak kira sgt le melayu mudah lupa.. yg member tu spesel kes.. dia janji tapi buat2 lupa.. tu yg melayu mudah lupa, hehe

Atikah said...

pijal, kalau bila janji, buat2 lupa tu janji pelesu.... bukan melayu mudah lupa tuh... he.. he...

Che' Pit said...

atikah, haah lupe lak cheq.. dia sdiri dah ngaku yg dia menuntut ilmu janji pelesu dgn RB kita tu, huhu

apiz hensem said...

haha pit... aku ni mmg mudah lupa...

Hanis said...

pijal....laksa kedah satuuuuuu..kuah lebih naaa...teloq buh sebiji....

Che' Pit said...

opss hanis,

kedai tutup.. PUASA!

Che' Pit said...

apiz.

ko mmg mudah lupa n sengaja melupa

 
type='text/javascript'/>