PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Thursday, September 10, 2009

Kisah ketupat dan aku..

Hmm nak citer sikit pasal makanan raya feveret.. menyahut seruan hasil kunjungan ke rumah DUNBehrang..

Masa kecik2, mak cuma buat nasi himpit jer.. ingat lagi mlm menjelang raya tu, lepas masak nasi, mak akan bubuh dalam plastik pastu himpit kan dgn batu giling besar.. Esok nya, tadaaa, jadilah nasi himpit.. sedap, walaupun tak seasli ketupat..


Kenapa tak buat ketupat? alkisahnya dalam famili aku, hanya aku sorg je yg reti menganyam ketupat.. tupun 2 tahun belajar.. sbb masa darjah 5, kat sekolah nak buat jamuan raya, so cikgu2 duk ajar kami semua mcm ner nak buat ketupat.. ingat lagi masa tu Cikgu Kamaludin, Cikgu Zuraidah dan Pakcik At (tukang kebun) yg duk ajar kami semua.. tapi masa tu aku reti buat yg tapak dia jer..


Takper, tahun depan nya masa aku darjah 6, bersambung kembali pelajarannya dan kali ni siap tuisyen dgn pakcik n makcik yg duk belakang rumah aku ni.. hasilnya, aku berjaya buat.. tapi ketupat jantung je lah, ngeh ngeh ngeh.. Tapi kalau nak harapkan aku sorg nak buat ketupat, mahu tak raya famili aku, so nak permudahkan keje, skrg kami guna ketupat segera jer, hehe.. cepat dan mudah..





23 Catatan pengunjung:

Mawar_berduri said...

hihi..dulu mase kecik2 pernah bertekak ngan member ..sebab?..sebab member tu cakap ketupat gune beras biase dan sy plak cakap ketupat gune beras pulut..ngeh..ngeh...rupe2nya due2 pun boleh...sy blajar makan nasi impit bile dah merantau keluar belajar...klau kat umah tiap tahun mak buat ketupat pulut yang balut ngan daun palas tu...x pernah buat nasi impit pun .. :P

Che' Pit said...

salam mawar berduri,

ooo boleh guna beras pulut ek? ngeh ngeh ngeh tak tahu lak sy.. sbb biasa pakai beras yg biasa tu jer.. tapi skrg kami guna ketupat segera, senang.. buat nasi himpit ni leceh gak.. hmm tetiba mcm tk sabar lak nak raya, nak makan ketupat.. yummmmyyyy

rezeki said...

Salam ,

kawan spi sekarang tak pandai menganyam ketupat , belajar sekerat jalan tok guru mati ngeh,ngeh,ngeh

tau makan je . Mrs mmg pandai .

sekarang org dh jarang buat nasi impit yg original psl leceh. Tapi dulu masa kocik2, mak selalu buat nasi impit. Masak nasi lembik2, kemudian masuk dalm bekas , padatkan dan himpit dgn bekas giling lada yg besar tu. Tu baru real punya nasi himpit

Che' Pit said...

salam che rezeki,

betul tu, skrg mmg dah susah nak cari nasi himpit original.. hmm, samalah mak che rezeki dgn mak sy buat nasi himpit.. masuk dlm plastik, himpitkan dgn batu giling besar tu.. hmm sebut pasal batu giling tu, rasanya dah lama tak nampak kat rumah.. hmm kat mana lah mak simpan agaknyer..

ummi humaira said...

hai dah sebut pasal ketupat pulak dah ... ni buat ummi terus rasa gelabah , mana tak nyer , ummi orang utara memang le buat ketupat pulut balut dgn daun palas cicah dgn kari daging (kuah pekat sikit le ) atau dgn rendang , tapi hubby tak pandai makan , orang johor mcm Che Pit gak , dia suka lontong dan yg seangkatan / sewaktu dgn nya , ummi lak krng pandai masak mknan tu , tak sama rasa dgn org johor masak .alhamdulillah dpt adik ipar org b.pahat , apalagi mengena dia ler masak ketupat nasi dan kuah lontong tu ..kalu Che Pit nk rasa ketupat pulut daun palas dtg ke Kedah ya , bolih g umah kak As skali

Che' Pit said...

salam ummi,
hmm haah, lontong yg sedap jarang dapat jumpa kat luar johor..

hmm ummi, jauh nyer nak ke kedah nak merasa ketupat pulut daun palas ummi tu, huhu

hmm nantikan next entry pasal makanan tradisi org Bugis..

- jinggo - said...

chepit..

kalau merujuk kepada gambar - rasanya kalau orang kedah sebut kelupat - lain..
kami disana guna pulut...

tapi bila dah duduk kat selangor - kelupatnya lain...
tapi nama aja sama............

afeezz said...

tahniah pijal... ko adalah antara mereka2 yg pandai anyam ketupat. tak ramai sekarang ni yg pandai.. jadi berbanggalah pijal...

afeezz said...

aku penah tgk sekali jer mak aku wat nasi impit tradisional tuh. tp mak aku masuk dalam kain putih pastu himpit ngan batu giling semalaman.. skrg ni pakai segera jer

Che' Pit said...

salam cgu jinggo,

hmm kelupat? tak pernah lak sy dengar.. hmm kompius sikit, ngeh ngeh ngeh

Che' Pit said...

salam afeezz,

hmm bangga gak lah, at least reti gak buat walaupun ketupat jantung jer..

hmm sama lah dgn mak aku buat, himpit dgn batu giling tu dari malam tu sampai lah pagi esok..

Noor said...

As Salam babeh..

dulu2 masa arwah ayah ada.. memang meriah raya.. ada ketupat palas, ketupat jawi (merujuk kepada ketupat pakai beras) nasik impit tradisional.. (akak lah yang tukang angkat batu giling letak kat atas nasik tuh..) dan lemang..

pas tu akaklah yang kena p pasar 'cokit' naik bas mini p beli daun kelapa, daun palas, batang buluh.. emm, part anyam.. ayah akak yang buat.. tu yang sekarang akak rebus ketupat nona je..

ngeh ngeh ngeh

Ayah Zain said...

Salam CP,

adus CP, kau pagi-pagi dah cietr pasar kelupat nih. terangsang air liur ni.

nanti leh ajarkan az anyam ketupat yer. penah dah belajau, x pandai2, pandai makan jer.

Che' Pit said...

salam kak noor,

ngeh ngeh ngeh, sebenarnya kak noor nak citer yg kak noor tak pandai anyam, tapi dia nye pusing sampai naik bas ler, g chow kit ler, daun palas lah, itu lah, ini lah..

hmm takpelah kak noor, tak pandai pun maih leh makan gak, ngeh ngeh ngeh

Che' Pit said...

salam ayah zain,

sy dulu 2 tahun baru pandai.. tu masa budak2 tu.. hmm kalau dah peringkat umur ayah zain ni, tak tahulah baper lama sy kena ajar, ngeh ngeh ngeh.. jgn marah ayah, sy guau2 jer..

cikgu mas said...

salam pyjarl adikku


huhuhuh,34 thn cikgu belajar tak pernah lulus,cikgu tabik spring kt pyjarl boleh anyam ketupat..cikgu nk pi pinang pyjarl untuk anak sedaraku,pyjarl pun dah putus cinta

habaq mai berapa hantaran dik..

Hanis said...

Salam,

hanis dolu2 (masa kat uitm) ada juga belajar menganyam ketupat nie.. lepas laaa kalau nak buat tu...tp, selepas hampir 7 tahun tinggalkan zaman asrama & my family pon tak buat ketupat tu...lupaa dah semuanya tu...

ibu pon guna ketupat segera aje sekarang nie...& kadang2 ibu akan bungkus sendiri beras dalam plastik putih biasa tu & rebus...manufacturing bungkus sendiri...lebih jimat & kurang kos...

Che' Pit said...

salam cikgu mas,

hmm hantaran cheq tak banyak.. satu jer.. sbb yg lain2 tu rasanya cheq dah ada.. satu je belum.. cukupalah dengan hanya satu biji rumah.. paling kurang pun apartment lah..

Che' Pit said...

salam hanis,

hmm tulah, zaman skrg org lebih suka nak ringkas.. kemajuan telah byk memudahkan..

Atikah said...

Salam pijal,

Kg cheq ada ketupat palas jer... tak dak ketupat nasi nie...tp Cheq ada belajar anyam sarung dengan cikgu sekolah rendah kat kg cheq (dia org johor) Dia ler dok ajar org kg cheq anyam ketupat... buat pertandingan anyam ketupat masa sukaneka antara kg... waktu tu ler baru kenal ketupat sate, ketupat bawang... seharian belajar dapat buat satu jer... punya ler suka...

Imran Paris said...

Pijal...huhuhu...sedihnya saya...dah 4 kali Syawal saya tak merasa ketupat di pagi raya...nak buat sendiri pun tak boleh sbb, nak cari daun buat ketupat tak de kat sini, kalau ada pun saya tak tau langsung menganyam :(

Asnija said...

Che Pit,
Dalam famili pun saya je yan tau nganyam ketupat, tupun sebab masa sekolah menengah ada pertandingan menganyam ketupat, mas tu le belajar nye pun...alhamdulillah semua bentk boleh le, ketupat sate, ketupat layang, ketupat bawang, ketupat lonjong (yang bentuk macam diomand tuh...)

Kawin dengan orang Ipoh, tak makan ketupat, makan lemang ngan kari ayam dan laksa, tapi akak introduce ketupat...rendang dan kuah kacang, sekarang tradisi diorang dah bertukar...akak le punya angkara...

ps: Che Pit, baca kat bahagian tag tu...baru putus kasih ke..tak pe...takpe....bunga bukan sekuntm...sayang le handsome-handsome ta de makwe....petik je jari kat amcorp mall tu, mesti berekor aweks ikut balik ke Jln Templer...

Che' Pit said...

salam atikah,

waa power tu, sehari je belajar dah pandai.. sy dulu setahun baru le pandai..

salam che im,

ala kesian nya tak dapat makan ketupat.. mesti rindu giler kan.. cheq lak rasa sayu n syahdu je rasa..

salam kak nija,

waa pandai nye akak boleh buat mccm2 bentuk.. sy ni jantung jer.. bagus tu akak meng angkarakan depa makan ketupat lak.. baru sedap.. sy sejak akak no 1 kawin, dah ada pertambahan menu, iaitu lemang sbb famili abg ipar sy mmg tiap2 tahun makan lemang..

hmm kak, semalam masa g macorp tu ada gak petik jari.. tapi tangan ler, kakai tak sampai.. tapi takde sorg pun ikut.. minah indon pun tak pandang, ngeh ngeh ngeh..

 
type='text/javascript'/>