PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Friday, September 11, 2009

Burasak

BURASAK? hmm aku rasa, mesti ramai yg tak tahu apa tu burasak? Burasak ni sebenarnya makanan tradisi org Bugis.. Biasanya dibuat masa sambutan hari raya.. kenapa aku citer pasal burasak lak? sbb aku mempunyai darah campuran bugis.. Ayah aku Melayu (Segamat), emak lak Bugis (Pontian).. so selalu bila org tanya, "kau Jawa ker?" (sbb org Johor).. aku akan jawab "taklah, aku org Megis".. Megis? Hmm Melayu + Bugis, ngeh ngeh ngeh..

beginilah rupanya burasak yg siap sedia utk dimakan..


Mesti ada yg tertanya mcm ne agaknye rupa burasak tu dan apa kandungannya..

Bahan-bahan: Beras, Kelapa diparut dan ambil santannya, garam secukup rasa.
Bahan pembungkus: Daun pucuk pisang (hijau muda)

Cara membungkus:

Sediakan daun pucuk pisang yang dipotong bentuk segi empat. Daun pisang juga dipotong bentuk segi empat. (Petua memastikan daun pisang tahan dan tidak koyak: jemur atau salai daun pisang itu)

Cara mengikat:

Burasak disusun bersama dalam 4,5 keping.. Kemudian diikat dgn tali rafia, kemudian barulah direbus selama 1-3 jam. (sebaiknya direbus dalam periuk yang besar dgn kayu api yang marak)

Kalau beraya ke rumah org bugis yg betul2 pure , diorang akan hidangkan asam pedas ikan parang yg dimasak sehingga tulang2 dia dah lembut macam tulang ikan sardin. Tapi burasak sedap juga makan dgn rendang ke.. ayam masak merah ke... cubalah.. mungkin rasa dia pelik sikit bagi org yg pertama rasa burasak..

Famili aku tak pernah pun buat burasak, tapi masa kecik2 dulu kalau balik beraya di kg emak, mmg akan ada burasak ni kat rumah pakcik, makcik aku.. tapi mcm yg dikata kat atas, rasanya mungkin pelik bagi org yg baru nak rasa, sedangkan aku sdiri pun berasa begitu sebenarnya.. sbb itu aku kurang menggemari burasak.. kalau tak silap aku, kali terakhir makan ni masa raya tahun 1993.. raya terakhir di kg emak sebelum arwak atuk meninggal..

28 Catatan pengunjung:

afeezz said...

aku penah tgk dan aku penah rasa, tp.. tak igt plak rasa dia camner?

Hanis said...

salam pijal,

ooo nie laa burasak...hanis biasa dengar nie dr adik angkat hanis Enduk tu..bukan senang nak buat burasak nie kan...banyak process nyaa...& makan masa yg panjang tuk memasaknya...hanis teringin nak mencuba..

Che' Pit said...

salam afeezz,

ko mmg nowonder ler.. semua ko x ingat.. aku pun tak tahu apa yg ko ingat

Che' Pit said...

salam hanis,

hmm tu lah dia burasak.. hmm lbh kurang mcm buat ketupat gak ler.. kata nak ke pontian nanti kan, try lah cari kalau2 jumpa.. takpun minta tlg ayah kita tu bila g pontian nanti..

cikgu mas said...

Salam

kalau pi pasar malam kt pontian ada jual ker?

Che' Pit said...

salam CM,

rasanya takder sbb ni mcm ketupat n lemang gak.. occasionally for hari raya..

rezeki said...

Salam pijal,

dah 2 - 3 kali juga makan burasak ni masa member jemput marhaban . Kawan tu org bugis , namanya induk ....

Kawan burasakke berasak ke , bedal je , janji sedap tekak ni
ngeh,ngeh,ngeh

alhamdulillah

Che' Pit said...

salam che rezeki,

hehe mcm ne rasanya? sy rasa mmg tak berapa nak kena dgn tekak sy.. tapi tak tahulah sbb makan dulu masa kecik2, sekolah rendah.. mungkin dah besar ni ok kot kalau rasa balik, ngeh ngeh ngeh..

Ayah Zain said...

Salam CP,

Bagus la awak ni, ayah zain tanya dulu, terus kau buat penyelidikannya. Itulah anak yang baik.

Dulu masa ayahzain kat batu pahat ada makan la juga, masa tu makan jer, lupa nak tanya nama ngeh ngeh. ada aku kisah?

Che' Pit said...

salam ayah zain,

sekadar nak berkongsi.. mesti ramai yg tak tahu..

Atikah said...

Salam pijal..

Kali pertama tgk... macam ketupat palas tu rasanya? or ketupat biasa?

rezeki said...

salam pijal,

ngeh,ngeh,ngeh

tagline AZ yg buat aku gelak sorang2
" ada aku kisah "

ngeh,ngeh,ngeh

Che' Pit said...

salam atikah,

hmm mmg nampak lain dari ketupat biasa.. ketupat palas pun rasa mcm lain..

yg penting mcm tu lh rupanyer yg seada nyer..

Che' Pit said...

salam che rezeki,

kan "ada aku kisah" tu tagline siri azwan ali tu yg kat astro.. apa tu, cak cak cak!

hmm maaflah, tapi sy mmg tak berkenan langsung kat siri tu.. ada unsur2 spastik..

DUN Behrang 2020 said...

Wah...menarik...pertama kali saya dengar...nanti la...ada peluang sy cuba cari...nama pun dah eksotik...

Che' Pit said...

salam DUN,

hmm kiranya sy dah menyahut ler saranan DUN tu kan.. hmm eksotik gak ek.. DUN dgn K, sy dgn B.. tapi x sempat nak buat sajak pasal B, ngeh ngeh ngeh..

ummi humaira said...

kalau di utara , rupa bentuk macam tu di sebut pulut dakap atau ketupat dakap , tp isi di tengah nya diletakkan pisang emas yg telah dibelah dua . tp ia bersaiz kecil sikit le sebesar lepat pisang jer , mak ummi memang wajib buat ketupat dakap ni sebab ank2 suka , rasanya pun manis coz ada pisang di dalam dia...
apa2 pun lain tempat lain ler makanannya dan di alam maya kita berkongsi ilmu .

Madey said...

Salam pijal.

Haha..aku pernah makan dan rasa burasak nih, raya tahun lepas di kuala kumpur, aku pon sama gak cam apiz..lupa dah rasa dia camana.

Walaupon aku orang johor..tak pernah lak jumpa burasak nih.

afeezz said...

aper aku igt??? ermm...

DUN Behrang 2020 said...

Tak bersajak pun x pe...asal Che' Pit sentiasa 'sajak' orgnye...dah jgn dok asyik renung cermin tu...byk lg kerj menunggu tuuuu...

Che' Pit said...

salam Madey,

hmm kalau kat jb susah sikit kot nak dapt.. try cari kat pontian, byk.. kat area ayer baloi, area parit2 tu.. byk keturunan aku kat situ, ngeh ngeh ngeh

Che' Pit said...

salam ummi,

hmm first time dgr pasal pulut dakap tu.. thanks for the info.. teringin gak nak mencuba, hehe

Che' Pit said...

afeezz,

aku tahu apa yg ko ingat.. ha ha tak tahu..

Che' Pit said...

salam che DUN,

ala baru je nak berangan depan cermin, dah kena sergah.. terbantut

Mawar_berduri said...

Btol kata ummi tu...Mawar pun cume kenal pulut dakap ...soDap woo.. :)

ONE ZABA said...

masa duk kat johor dulu biasa la jumpa benda ni kat Benut

Che' Pit said...

salam mawar berduri,

hmm yeke sedap.. hmm satu hari nanti nak rasa lah..

Che' Pit said...

salam che ONE,

akhirnya singgah gak ke rumah sy ni, hehe.. hmm haah kat benut ramai gak org2 bugis ni..

 
type='text/javascript'/>