PENGUMUMAN

CP telah berpindah ke blog baru iaitu CERITERA CHE' PIT.. NGEH NGEH NGEH..
http://che-pit.blogspot.com
Kepada semua pengunjung budiman, anda dipersilakan untuk ke blog baru CP.. Tiada lagi entry akan di post dalam TEMPURUNG KACA ini..
Terima kasih..

Pengikut Yang Dihargai

Sunday, November 29, 2009

Hati; Budak vs Tua 2





Sambungan dari entry Hati; Budak vs Tua 1

Satu lagi, budak tak mudah kecil hati.. Bergaduh selalu tapi tak pernah melalut sampai sumpah 7 keturunan.. Tadi bergaduh bukan main beria, sekarang dah main kejar2 balik, main baling selipar balik, main galah panjang atau belon acah balik (kata org Johor)..

Kita? kalau kita gaduh, orang tua bergaduh lah katakan, tu dia..
"7 keturunan kau aku haramkan pijak tanah aku"

Orang tua kalau bergaduh dan merajuk ni, memang buruk bebenor rasanya.. Tak boleh ke jadi macam budak tu, gaduh sekejap, pastu kejap dah baik balik.. Tadi berpukul2, sekarang dah boleh gelak semula.. Tak simpan dalam hati punya!

Hmm kalau lah mcm tu, mesti aman dunia ni kan.. PEACE.. NO WAR!!

Ni tak, sampai bertahun bermasam muka.. Tak penat ke nak berherot2 muka tu.. Banyak otot guna kalau nak masam muka, cepat tua..

Penat simpan dendam ni.. Bukan apa, sebab kalau dah dendam dengan org tu, wajah nya akan sentiasa terbayang2 dalam fikiran.. Cuba masa nak tido wajah dia dtg.. hmm x ke penat? golek sana, golek sini, terlentang sana, terlentang sini, balik2 wajah si polan tu gak yang muncul.. Hmm apa kes tu?

Jadi tak salah kalau kita memiliki  hati budak dalam melayani kehendak2 kita tu.. Tapi bukan suruh jadi budak2 yer.. lain tu, besar bezanya..

Kita bersungguh2.. kita tak main2 kalau kita betul2 mahu.. kita pastikan kita akan dapat juga

begitu juga kalau gaduh, merajuk.. merajuk, merajuk gak.. marah, marah gak.. sakit hati, sakit hati gak.. dan kalau terpaksa bergaduh, bergaduh lah TAPI sekejap je yer.. toksah lah nak berpanjang2 sampai sumpah 7 keturunan.. Amacam? OK ka? Fikir2 kan lah yer..


15 Catatan pengunjung:

ummi humaira said...

salam eidul adha dik CP...

kalu nak lagi senang kita pakat2 suci kan hati dan sikap kita lak .. jgn gaduh , jgn dengki , jgn busuk hati mlm nk tido maaf kan semua org .tp tu ler lagi nk wat baik ada jer halangan nya kan...

p/s ..hai tulis sms kat abihanan pun dah tersilap taip tu ,ada makna ka???? firasat akak mcm ada sesuatu tersirat ajer , kalu salah jgn maghah nooo ..

Che' Pit said...

salam kak ummi

ngeh ngeh ngeh, tiada yg tersirat.. sekadar menghibur hati di mlm aidil adha, hehe.. kata org2 muda skrg ni, "bikin panas" padahal xde angin pun bertiup..

sonata anak kancil said...

tak suka gaduh2....kalau tak suka, senyap aje la....

SiNoMoSa said...

salam pijal..

betul2x tue bab gaduh + bdendam nie budak2x mmg patut dicontohi..
hati budak2 sbb hati diorang bersih lagi tak tanggung dosa..lain hati orang tua..tue sbb disarankan spy hati dicuci selalu..tp bukan guna clorox tau hehe

p/s: suka gmbr baby tue..comel sgt!

Radzwan said...

Salam.

Kan bagus kalau kita putar masa dapat balik semula ke zaman kanak-kanak. Tapi itu semula adalah mustahil.Mcm kata Che Pit, kan bagus kalau hati kita semua seperti kanak-kanak, tiada peperangan dan dunia aman untuk selamanya.

hajah zainab bt abdullah said...

salam pijal,

hati bebudak tulus mulus...bersih, suci..belum polluted lagi macam hati orang tua! alangkah indahnya jika hati kita sentiasa macam peringkat kanak2..tapi ada jugak yg tak eloknya...Allah Yang Maha Mengetahui!!

Ayah Zain said...

Salam CP,

Itulah sebabnya mengapa kita perlu menyembelih ego kita sama-sama semasa ibadah qurban, Insya Allah. Walaupun berat Allah akan membantu.

ONE ZABA said...

tak larat dah aku ni makan hati korban masak kicap.

- jinggo - said...

yang pasti
blog ni semakin menarik.
sesuai dan praktikal
untuk dibaca dan dirujuk...
teruskan orang muda.

afeezz said...

salam sahabat che pit : budak2 kurang akalnya, pasal tu gaduh dulu pastu berbaik kemudian. Orang tua2 ni akal dah panjang, sepatutnya berfikir dahulu sebelum gaduh, jangan gaduh kan lebih baik, cari penyelesaian secara aman daripada bergaduh2 dan bermasam muka ni, aper pekdah yg dpt drp gadoh2 ni. klu nak gaduh, buat betul2... masuk gelanggang WWE ke, race kat trekk ker... baru ade thrill nak bergaduh

Che' Pit said...

salam

cgu sonata - x nak gaduh, tapi kalai dah org yg cari pasal dgn kita, nak wat mcm ner?

syima - suka gambar baby? uiks, dah dekat dah tu.. alamak pasni kelab bujang dah hilang lagi sorg ahli ler, huhu

radzwan - yup mmg mustahil.. sbb tu never take for granted any person close to your heart.. nanti susah lak nak kena letak syarat, ngeh ngeh ngeh (sori, lompat ke chapter lain le pulak.. sambil2 kan haha)

mama - hmm betul tu.. cuma maksud sy kita amik semangat dan sikap yang positif tu..

Che' Pit said...

Salam

AZ - hmm baru siap sembelih lembu korban kat padang atas tadi..

cgu ONE - selamat bekerja buat kita.. uiks masak kicap je ker? buat le gulai ker, singgang ker, bakar ker.. ada lah gak variasi nyer

jinggo - hmm thanks.. sekadar berkongsi apa yg terlintas dan terfikir

afeezz - betul tu tapi tu lah masalahnya, kdg2 makin tua makin pendek akal nya, makin kurang sabar nyer.. tapi lagi dasyat kalau jenis makcik2 bergaduh siap tarik2 rambut, tarik tudung.. Kalau buat drama leh menang kat anugerah skrin tv3 nun..

SiNoMoSa said...

Salam CP,

huhu pepandai je hang buat andaian..
tp cheq nak 'amin'kan laa andaian hang tue hehe
mana tau tiba2 prince charming muncul plak depan mata..siapa yg tau kan ngeh3x

Che' Pit said...

salam syima

amin gak, ngeh ngeh ngeh..

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

 
type='text/javascript'/>